Prosto z mostu

Integracja informacji


Trasa tramwajowa z Woli na Pragę, wzdłuż ulic Wolskiej, Solidarności i Targowej, od przystanku Cmentarz Wolski do przystanku Rondo Waszyngtona, zostanie zaopatrzona w system informacji pasażerów. System ma być podobny to tego zainstalowanego w Alejach Jerozolimskich - specjalne tablice na podstawie rzeczywistych informacji z trasy mają informować osoby oczekujące na przystankach, za ile minut nadjadą kolejne tramwaje.

System w Alejach Jerozolimskich był montowany w 2008 r. Okres wdrażania trwał ponad rok i całość nadal nie działa poprawnie. Na tablicach przystankowych zdarzają się dziwne komunikaty, jawnie ignorujące nadjeżdżające tramwaje. Nie nadjeżdżające zapewne też, ale tego już nie widać. Dlatego ponoć z przetargu na budowę nowego systemu została wykluczona firma odpowiedzialna za tamtą fuszerkę.

Zainstalowanie nowoczesnego systemu dynamicznej informacji pasażerskiej zostało przewidziane w "Strategii Zrównoważonego Rozwoju Systemu Transportowego Warszawy do 2015 roku i na lata kolejne", uchwalonej przez radę miasta 9 lipca 2009 r. Nie wymieniono tam żadnej konkretnej trasy, można zatem mniemać, że system ma pojawić się na wszystkich liniach tramwajowych. Nie wiadomo tylko, czy do 2015 roku, czy też "w latach kolejnych". W każdym razie, na trasie z Woli na Pragę system ma być gotowy na mistrzostwa Euro w 2012 r. (wiadomo: przystanek przy Stadionie Narodowym). Już dziś jednak można przewidzieć, że gotowy nie będzie.

Nowy system musi zostać zintegrowany ze starym, choćby dlatego, że linie obsługiwane przez oba systemy przecinają się - właśnie przy Stadionie Narodowym. Integracja nowego ze źle działającym starym w sytuacji, gdy systemy mają różnych producentów, nie wróży dobrze zachowaniu terminów. Przede wszystkim jednak szaleństwem jest wdrażanie systemu - czyli synchronizowanie elektronicznych tablic informacyjnych z pozycjami jeżdżących tramwajów - w sytuacji, gdy te tramwaje nie jeżdżą albo jeżdżą inaczej niż zwykle. A z taką sytuacją będziemy mieli do czynienia w latach 2011-2012 w związku z budową drugiej linii metra w rejonie ulicy Targowej. Jadący tamtędy często tramwaj linii 26, który powinien być głównym przedmiotem zainteresowania systemu, już za chwilę zmienia trasę.

Coraz wyraźniej widać, że na Euro 2012 nie będzie gotowa żadna nowa warszawska inwestycja. Z wyjątkiem Stadionu Narodowego - ale za jego budowę na szczęście nie odpowiada pani prezydent. Hanna Gronkiewicz-Waltz dobrze wiedziała, dlaczego chciała go przenieść do Łomianek.

Maciej Białecki
Stowarzyszenie "Obywatele dla Warszawy"

www.bialecki.net.pl
4713