Tkanie jak malowanie
Tkano na ziemiach polskich od dawna. Przez wieki tkanina by�a obecna w pa�skim pa�acu, szlacheckim dworze, mieszcza�skim domu i ch�opskiej cha�upie, a i dzi� stanowi istotny sk�adnik naszej sztuki i rzemios�a - ta historyczna refleksja otwiera wydan� w 1989 roku ksi��k� Ireny Huml "Wsp�czesna tkanina polska". Proces kszta�towania si� i rozwoju polskiej szko�y tkaniny ilustruj� dzie�a i sylwetki 73 tw�rc�w.
8 lutego prof. Irena Huml by�a go�ciem Praskiego Centrum Wystawowego, gdzie otwarta zosta�a wystawa tkaniny artystycznej Pracowni Do�wiadczalnej Tkactwa Artystycznego przy Okr�gu Warszawskim ZPAP. Podczas wernisa�u "Sztuki w��kna" za�o�ycielka pracowni przypomnia�a sukcesy mi�dzynarodowe polskich tw�rc�w w tej dziedzinie w latach 1960-70 oraz mniej korzystn� dekad� lat 80., a tak�e nast�pne lata, gdy tkanina odsuwana by�a na dalszy plan w �yciu artystycznym. Teraz tkanina wraca do �ask. Wystawa w Domu Kultury "Praga" rozpoczyna Rok Tkaniny, towarzysz�cy 13. Mi�dzynarodowemu Triennale Tkaniny "��d� 2007". Do 3 marca mo�na ogl�da� prace 13 artystek z Pracowni Do�wiadczalnej oraz 6 zaproszonych. Wi�kszo�� z nich zainteresowanie sztuk� w��kna ��czy z malarstwem. W prezentowanych pracach wykorzystuj� r�norodne techniki, struktury, kolorystyk� i tematyk�. Najcz�ciej inspiracj� jest przyroda: "Weso�y deszcz" (Barbara Micha�owska), "Barwy jesieni" (Alicja Siod�owska-Wi�niewska), "Zadeptana ziemia" (Anna Buczkowska), "Ogr�d magiczny" (Maria Je�owicka), "Wsch�d" (Krystyna Mieszkowska-Dalecka), "Ptaki" (Barbara Basiewicz), "�wierk" (Krystyna Brodzka-Pi�tkowska), "Wodorosty" (Danuta Jaworska-Thomas), "Staw" (Joanna Dobrzy�ska). S� te� inne motywy: "Witra�owe rozb�yski" (Anna Kabaci�ska-Banaszkiewicz), "�lady" (Krystyna Jatkiewicz), "Sploty" (Maria Teresa Chojnacka), "Kompozycja z owalami" (Joanna Lohn-Zaj�c), "Tkanina witra�owa" (Nina Rudzi�ska), "Pasiak jutowy" (Joanna Owidzka), "Blade wspomnienie" (Malina Najdek), "Organy"(Danuta Paprowicz-Michno), "Tarcza" (Agnieszka Parkitna), "Promie�" (Adela Szwaja), "�ar" (Zofia Matuszczyk-Cyga�ska), "Czerwone miasto" (Anna Zaniewicka-Goliszewska), "Tajemnica Poliszynela" (Bo�ena Bieniowska-Ho�owacz). "Wystawa jest naprawd� ciekawa. Wszystkie prace s� bardzo �adne, wykorzystano bardzo pomys�owe techniki" - ocenia Marzenna Kustra, by�a nauczycielka wychowania plastycznego, teraz prowadz�ca warsztaty tkactwa w filii Biela�skiego O�rodka Kultury. Najbardziej spodoba�y si� jej "Postacie" Krystyny Mieszkowskiej-Daleckiej. Na pytanie, ile trzeba czasu na wykonanie prac w tak du�ych formatach, jak wi�kszo�� prezentowanych na wystawie, odpowiada: "Nawet p� roku, je�li r�wnolegle uprawia si� malarstwo". Dlaczego w�r�d tw�rc�w tkanin nie ma m�czyzn? "Widocznie nie maj� tyle cierpliwo�ci". Pani Marzenna wspomina, �e przed laty zna�a na Bielanach architekta, kt�ry tworzy� pi�kne gobeliny. Na kartach "Wsp�czesnej tkaniny polskiej" znalaz�y si� 62 panie i 11 pan�w. Ich nast�pc�w na razie nie wida�. Mo�e jednak si� znajd�, gdy wr�ci moda na upi�kszanie mieszka� artystycznymi tkaninami. Panie te� mog� si� do tego przyczyni�, np. wyra�aj�c przed 8 marca �yczenie: Gobelin zr�b mi, luby.
K.
|