Rozmowa z Krzysztofem Bugl�, wiceburmistrzem Targ�wka
Przed pierwszym dzwonkiem Jakie nastroje towarzyszy� b�d� rozpocz�ciu roku szkolnego na Targ�wku? Jak zwykle, trzeba oddzieli� dwie sprawy: to, co si� dzieje na poziomie dyskusji mi�dzy zwi�zkami zawodowymi nauczycieli a rz�dem oraz kwestie lokalne, zwi�zane z gor�cym okresem finiszowania wielu prac remontowych w plac�wkach o�wiatowych. Szko�y przygotowuj� si�, by jak najlepiej przyj�� m�odzie� (szczeg�lnie - dzieci, kt�re pierwszy raz przekrocz� szkolne progi), a tak�e rodzic�w. Pierwsze wra�enie ma du�y wp�yw na to, jak w przysz�o�ci u�o�y si� wsp�praca ze szko��. Co z remontami? Trwa wyt�ona praca, bo rok 2008 jest drugim z kolei rokiem, w kt�rym na remonty plac�wek o�wiatowych przeznacza si� na Targ�wku zdecydowanie wi�ksz� kwot� ni� w latach poprzednich. W bie��cym roku kwota si�ga 6 mln z�, w ubieg�ym wydali�my 5 mln z�, w poprzednich latach 3 � 3,5 mln z�. Nasze plac�wki s� w do�� kiepskim stanie technicznym; staramy si� nadrobi� zaniedbania. Prace remontowe s� kosztowne, nie zawsze starcza pieni�dzy na inne wydatki, kt�re tak�e chcieliby�my m�c finansowa�; w pierwszej kolejno�ci musimy naprawia� ciekn�ce dachy czy w�z�y cieplne. Generalnie � przyst�pili�my do poprawy stanu bezpiecze�stwa w zakresie ochrony przeciwpo�arowej. W tej dziedzinie od wielu lat na Targ�wku nic nie robiono i teraz musimy czasem prosi� o przed�u�enie termin�w wykonania decyzji stra�y po�arnej. Na szcz�cie, nie s� to zalecenia, kt�re skutkuj� zagro�eniem po�arowym; dotycz� np. braku o�wietlenia awaryjnego czy hydrant�w, wymagaj�cych modernizacji. Z du�ych prac remontowych wykonali�my w tym roku remonty z modernizacj� dach�w w 7 plac�wkach. Ocieplamy 2 przedszkola, w 3 b�dziemy modernizowa� w�z�y cieplne. W przedszkolach ko�czymy prace, zwi�zane z adaptacj� tych plac�wek, kt�ra pozwoli na uruchomienie tam dodatkowych oddzia��w. Te inwestycje by�y konieczne z uwagi na stale rosn�c� liczb� dzieci przyjmowanych do przedszkoli. Na Targ�wku rozwija si� budownictwo mieszkaniowe, przybywa rodzin, maj�cych ma�e dzieci. Podobnie sytuacja wygl�da na Bia�o��ce, sk�d dzieci trafiaj� r�wnie� do naszych przedszkoli. Przyjmujemy je, bo �yj�c w jednym mie�cie nie mo�emy stawia� s�up�w granicznych mi�dzy dzielnicami. Czy uda si� zako�czy� wszystkie remonty przed 1 wrze�nia? Finiszujemy z modernizacj� SP nr 42 przy ul. Balkonowej. Cho� zako�czenie prac przewidziane jest tam na prze�omie roku kalendarzowego, wi�kszo�� rob�t zosta�a wykonana i 1 wrze�nia dzieci zobacz� kolejny zmodernizowany fragment szko�y. Na zakup nowego wyposa�enia do klas lekcyjnych SP nr 42 Zarz�d Dzielnicy przeznaczy� kwot� 50 tysi�cy z�. Remonty nie przes�aniaj� nam spojrzenia na potrzeb� unowocze�niania wyposa�enia szk�. Dla ka�dej z 10 szk� ponadpodstawowych zamierzamy zakupi� za 20 tysi�cy z� zestaw tablic multimedialnych z rzutnikiem, maj�cych bezpo�rednie po��czenie z Internetem. Zarz�d podj�� uchwa�� w tej sprawie. Mamy nadziej�, �e 27 sierpnia Rada Dzielnicy pozytywnie to zaopiniuje, a na jednej z najbli�szych sesji Rady Warszawy sprawa zostanie zaakceptowana. Zdecydowali�my si� r�wnie� na zorganizowanie i wyposa�enie 4 pracowni integracji sensorycznej w szko�ach, kt�re prowadz� nauczanie integracyjne: SP nr 42 na ul. Balkonowej, SP nr 275 na Hieronima, SP nr 206 na Bartniczej oraz w pracowni psychologiczno-pedagogicznej przy ul. Odrow��a. Na te pracownie przeznaczyli�my kwot� 62 tys. z�otych. Jak Targ�wek poradzi sobie z zapotrzebowaniem na miejsca w przedszkolach? Przygotowujemy przetargi na budow� 2 nowych przedszkoli: przy ul. Drewnowskiego, r�g Sternhela oraz przy ul. Syrokomli, gdzie po rozebraniu obiektu z p�ytami elewacyjnymi z azbestocementu, powstanie nowe przedszkole. Do tego czasu dzieci ucz�szcza� b�d� do cz�ci przedszkolnej SP nr 298 przy ul. Krakusa. Gdy wr�c� na Syrokomli, ta cz�� b�dzie s�u�y�a realizacji reformy o�wiatowej, polegaj�cej na tym, �e od 1wrze�nia przysz�ego roku, za zgod� rodzic�w, a od 2011 roku - obowi�zkowo - 6-latki b�d� chodzi� do szko�y podstawowej. Zaczynamy od SP nr 298; w przysz�ym roku b�dziemy dostosowywa� kolejne szko�y do tego, by 6-latki czu�y si� w nich dobrze. My�limy perspektywicznie. Przyj�li�my wst�pne za�o�enia do opracowania planu rozbudowy sieci plac�wek o�wiatowych na rozbudowuj�cym si� Targ�wku. Chcemy zostawi� po sobie koncepcje budowy kolejnych plac�wek, by po 2010 roku z bud�etu miasta mog�y powsta� kolejne obiekty. W tym roku sko�czymy projekt modernizacji XIII LO, kt�re w listopadzie b�dzie obchodzi� swoje 80-lecie. Niedawno rozstrzygn�li�my 3 przetargi na modernizacj� kolejnych boisk przyszkolnych; w przygotowaniu s� projekty 2 modernizacji na rok nast�pny. Z tej dziedziny mam dobr� wiadomo��: jako jednej z 4 dzielnic uda�o nam si� zakwalifikowa� do programu "Orlik 2012". W ramach projektu norweskiego WOSiR w najbli�szym czasie rozpocznie prace nad budow� otwartego, og�lnodost�pnego boiska ze sztuczn� nawierzchni� na obrze�ach Parku Br�dnowskiego, od strony ul. Wyszogrodzkiej. Co, opr�cz inwestycji, daje szko�om Targ�wek jako organ prowadz�cy? - Uda�o nam si� zaktywizowa� plac�wki o�wiatowe w ubieganiu si� o �rodki unijne. 5 naszych projekt�w o�wiatowych (3 ze szk� i 2 z przedszkoli) zosta�o zaakceptowanych formalnie, teraz odbywa si� ocena merytoryczna. To otwiera furtk� na dofinansowanie dzia�alno�ci statutowej szk� i przedszkoli w latach 2007 � 2013. Mo�liwe b�dzie poszerzenie oferty zaj�� pozalekcyjnych. Chcemy kontynuowa� projekty, zacz�te w ubieg�ym roku: Spotkania z kultur� i literatur� oraz Klub Samorz�dowy i imprezy zwi�zane z obchodami Roku Stefana Czarnieckiego. Ciesz� nas dzia�ania, podejmowane przez szko�y, np. Gimnazjum nr 142 przy ul. Olgierda, gdzie uruchomiono "domek ekologiczny" z wykorzystaniem baterii s�onecznych, praktycznie - laboratorium, kt�re pokazuje, jak energia odnawialna mo�e by� wykorzystywana w �yciu codziennym. Liczymy na sukces przyj�tego przez nas i przekazywanego szko�om programu edukacji ekologicznej. Chcemy kontynuowa� dzia�ania, zwi�zane z popularyzacj� historii Targ�wka i okresu, w kt�rym na Br�dnie funkcjonowa�o Grodzisko. Po�wi�cona Grodzisku wystawa od wrze�nia b�dzie go�ci�a w kolejnych plac�wkach szkolnych. W ubieg�ym roku rozpocz�li�my wsp�prac� z dyrektorami naszych szk�, organizuj�c, �rednio co 2 miesi�ce, szkolenia z r�nych dziedzin funkcjonowania szko�y czy tych, w kt�rych szko�a si� porusza: wyniki nauczania, elementy historii czy tradycji lokalnej w programach nauczania, bezpiecze�stwo w plac�wkach, szkolenie z zakresu finans�w publicznych. Jakie uprawnienia ma organ prowadz�cy wobec plac�wek o�wiaty? - Jako organ prowadz�cy musimy dba� o autonomi�, kt�r� zapewnia szko�om system o�wiaty. W szkole funkcjonuj� 3 organy: dyrektor, Rada Pedagogiczna i Rada Rodzic�w. Organ prowadz�cy ma swoje kompetencje i uprawnienia, ale w bardzo ograniczonym zakresie. Staramy si� nak�ania� szko�y do pewnych dzia�a�, ale nie mamy narz�dzi administracyjnych, by je do tego zmusza�. Uwa�am, �e to jest s�uszne. S�ynne "tr�jki" by�ego ministra o�wiaty pokaza�y, jak �atwo jest podj�� dzia�ania pozorowane, kt�rych efekt�w trudno si� potem doszuka�. Nie wiem, jak moi dyrektorzy podejd� do sprawy dobrowolno�ci umundurowania dzieci. Zgodnie z przepisami ustawy, to szko�a decyduje o tym, czy uczniowie b�d� chodzili w jednolitych strojach, czy te� nie; czy wyr�nikiem danej szko�y ma by� jaki� element stroju, czy nie. Kiedy� dobre szko�y r�wnie� si� tym wyr�nia�y, a decydowa�y podmioty, kt�re szko�� prowadzi�y. Ja si� t� spraw� nie zajmuj�, ale jestem ciekaw, jak potraktuj� to szko�y na Targ�wku. Dzi�kuj� za rozmow�.
Rozmawia�a Zofia Kochan
|