Tramwajem wodnym na Bia�o��k�?
W malowniczej scenerii dzikiej przyrody, na statku wycieczkowym, Urz�d Dzielnicy Bia�o��ka wraz z firm� dewelopersk� Dom Development zorganizowa� prezentacj� koncepcji rewitalizacji Kana�u �era�skiego. Istniej�cy od XVII w. Kana� Kr�lewski jeszcze kilkadziesi�t lat temu stanowi� wa�ny szlak wodny, kt�ry obecnie wykorzystywany jest w minimalnym stopniu, g��wnie przez w�dkarzy i nielicznych mi�o�nik�w sport�w wodnych. Podstawowym za�o�eniem przedstawionej koncepcji jest przywr�cenie Kana�owi �era�skiemu funkcji transportowych (tramwaj wodny), turystycznych (atrakcyjne po��czenie Wis�y z Zalewem Zegrzy�skim i dalszymi szlakami wodnymi) i rekreacyjnych (sporty wodne). Celem przygotowanego przez dewelopera studium by�o z pewno�ci� przede wszystkim uatrakcyjnienie w�asnej inwestycji - miasteczka Regaty, kt�re ma zyska� przysta� jachtow� i nowoczesne zaplecze dla tramwaju wodnego. Aby docelowo dziesi�ciotysi�czne miasteczko nie ugrz�z�o na dobre w korkach, pomy�lano o wykorzystaniu naturalnych warunk�w okolicy. Dlatego projekt uruchomienia regularnej linii tramwaju wodnego wydaje si� najbardziej konkretnym punktem koncepcji. Mia�by on - wzorem Hamburga czy Berlina - w��czy� istniej�cy szlak wodny w system komunikacji miejskiej pod zarz�dem ZTM. Wa�ne, aby przystanki tramwaju by�y dobrze skomunikowane z miejscami zamieszkania za po�rednictwem systemu �cie�ek rowerowych, kt�rych rozbudow� zak�ada projekt. Kursy odbywa�yby si� co 30 minut, a lini� w pierwszym etapie inwestycji, pomi�dzy przystankami Niepor�t i Modli�ska, obs�ugiwa�oby co najmniej 3-5 tramwaj�w wodnych, z kt�rych ka�dy m�g�by jednorazowo przewie�� ponad 200 pasa�er�w. Docelowo linia mia�aby po��czy� Zalew Zegrzy�ski z Wis�� i biec dalej Wis�� na po�udnie jej warszawskim odcinkiem. Popularno�� obecnie odbywanych kurs�w wycieczkowych do Zegrza statkiem Zefir ka�e s�dzi�, �e takie rozwi�zanie mia�oby szans� powodzenia. Przystanki zaplanowano przy ka�dym mo�cie. Podr� np. od mostu Siekierkowskiego do Gda�skiego trwa�aby ok. 30 minut. Przewidywany koszt inwestycji to 5 mln z�otych. Ale, aby tramwaj wodny m�g� sta� si� jak�kolwiek konkurencj� dla stoj�cych w korkach samochod�w, nale�a�oby w pierwszym rz�dzie usun�� obowi�zuj�ce na kanale ograniczenie pr�dko�ci, na co zwr�ci� uwag� przedstawiciel Pe�nomocnika Prezydenta Warszawy do spraw Wis�y. Problem�w na pewno b�dzie znacznie wi�cej. To bardzo ciekawa koncepcja, ale co dalej? - spyta� obecny na spotkaniu Marek Borowski. Wygl�da na to, �e na razie jedyny pewnik to Centrum Sport�w Wodnych, kt�re ma ju� zatwierdzon� lokalizacj�. W przypadku akceptacji koncepcji trzeba przyst�pi� do szczeg�owych projekt�w wykonawczych. W�adze dzielnicy licz� przede wszystkim na inwestor�w prywatnych. Na Bia�o��ce mieszka obecnie ju� 100 tysi�cy os�b, a liczba ta za kilkana�cie lat mo�e ulec podwojeniu. Potrzebne s� zmiany w podej�ciu do zagospodarowania przestrzennego dzielnicy, co referuj�c projekt podkre�la� burmistrz Jacek Kaznowski. W wyniku zasad wynegocjowanych z deweloperami, na nowych osiedlach obligatoryjnie maj� powstawa� lokale przeznaczone na funkcje spo�eczne. Dzielnica stawia na ekologi� i zr�wnowa�ony rozw�j, co poza programem rozwoju sieci wodoci�gowej (stopniowa likwidacja wszystkich szamb) i grzewczej (ograniczanie lokalnych sposob�w ogrzewania na rzecz miejskiego c.o.) oznacza tak�e szukanie alternatywnych dla samochod�w sposob�w komunikacji. Tramwaj wodny w tak� wizj� dzielnicy wpisuje si� znakomicie.
Kr.
|