Mostowe dylematy

Spotkanie z mieszka�cami na temat budowy Mostu P�nocnego odby�o si� w bia�o��ckim ratuszu 7 stycznia, z inicjatywy Wojciecha Tumasza, radnego PO. Mieszka�cy liczyli, �e na spotkaniu pojawi si� przedstawiciel Zarz�du Miejskich Inwestycji Drogowych, kt�re to ma w swej gestii budow� mostu. Liczyli, �e zapytaj� o harmonogram prac i o spodziewane utrudnienia - ograniczenia w ruchu na Modli�skiej i My�liborskiej. Pragn�li r�wnie�, by rozwiano ich w�tpliwo�ci, dotycz�ce dotrzymania terminu rozpocz�cia prac, w kontek�cie zbli�aj�cego si� okresu l�gowego ptak�w.

Zaproszona na spotkanie przez Wojciecha Tumasza Anna Piotrowska, dyrektor ZMID, wystosowa�a pismo, w kt�rym t�umaczy�a, �e jej nieobecno�� w Bia�o��ce jest spowodowana w�a�nie trwaj�cym post�powaniem przetargowym dotycz�cym trasy Mostu P�nocnego. Do pisma do��czony by� harmonogram dyrektywny budowy i informacja, �e w tym momencie ZMID nie mo�e jeszcze okre�li� skali potencjalnych utrudnie� w ruchu na Modli�skiej i My�liborskiej zwi�zanych z budow� mostu. Anna Piotrowska zapewni�a w pi�mie, �e prace przy wycince drzew ju� trwaj� i zostan� zako�czone przed rozpocz�ciem okresu l�gowego ptak�w. Wszystkie te informacje przekaza� mieszka�com Wojciech Tumasz, prezentuj�c r�wnie� harmonogram budowy przyj�ty jako optymalny przez projektant�w trasy mostu, firm� Schuessler - Plan. �w harmonogram przewiduje realizacj� inwestycji w ci�gu 32 miesi�cy, pocz�wszy od marca 2009. Zako�czenie jest przewidywane w listopadzie 2011. Szczeg�y utrudnie� przy budowie trasy Mostu P�nocnego, zakres i terminy ich wyst�powania b�d� znane dopiero po wy�onieniu wykonawcy.

Mieszka�cy pragn�li r�wnie� zapozna� si� z planami trasy mostu. Wojciech Tumasz prezentowa� je, korzystaj�c z materia��w udost�pnionych na stronie www.radny.com.pl . W trakcie pokazu pojawi�y si� pytania dotycz�ce konkretnych rozwi�za� na kolizyjnym skrzy�owaniu z sygnalizacj� �wietln� przy ulicy My�liborskiej, kt�re to b�dzie si� spotyka� z lini� tramwajow�. Mieszka�cy przewiduj�, �e w przysz�o�ci mog� si� tu pojawi� gigantyczne korki, kiedy to samochody b�d� si� zatrzymywa�y na �wiat�ach. Wojciech Tumasz t�umaczy�, �e przy dw�ch pasach ruchu, gdy pojazdy nie b�d� musia�y ust�powa� pierwsze�stwa samochodom jad�cym po rondzie Obrazkowa, nie istnieje niebezpiecze�stwo wyst�pienia zator�w. Samochody b�d� zatrzymywane cyklicznie, aby przepu�ci� tramwaje. Wyliczona teoretycznie przepustowo�� tego skrzy�owania dla samochod�w jest wy�sza ni� prognozowany na nim ruch pojazd�w w 2030.

Obecni na spotkaniu mieszka�cy interesowali si� r�wnie� planowanym remontem mostu nad Kana�em �era�skim i pytali, czy rzeczywi�cie jest konieczne, by �w remont odbywa� si� r�wnolegle z budow� Mostu P�nocnego. Wojciech Tumasz zgodzi� si� z zebranymi, �e lepiej by�oby poczeka� do zako�czenia budowy mostu, ale stan wiaduktu nad Kana�em �era�skim jest na tyle dramatyczny, �e w ka�dej chwili grozi to katastrof� budowlan� i przypomnia�, �e ta modernizacja znajduje si� na li�cie priorytet�w od 2003 roku, za� dokumentacja na wykonanie remontu zosta�a opracowana w 2007. Zwlekanie mo�e spowodowa�, �e wszelkie decyzje administracyjne i pozwolenia strac� wa�no�� i ca�� procedur� trzeba b�dzie powtarza�. Znany jest ju� wykonawca przebudowy mostu i wiaduktu nad torami EC �era�. Za 2-3 miesi�ce b�d� znane projekty tymczasowej organizacji ruchu. W�wczas w urz�dzie dzielnicy b�dzie si� mo�na z tymi dokumentami zapozna�. Mieszka�cy chcieli tak�e dowiedzie� si� o sprawy zwi�zane z tramwajem na Tarchominie i Nowodworach - wzd�u� �wiatowida do Winnicy - jednak temat wykracza� poza kwestie zwi�zane tras� Mostu P�nocnego i jako taki nie by� dyskutowany.


(egu)
5516