Budowa II linii metra

Ostatnie tygodnie prac budowlanych, koordynowanych przez głównego wykonawcę II linii metra, były rewolucyjne w kilku aspektach. Mianowicie, po raz pierwszy w 28 - letniej historii budowy warszawskiego metra, rozpoczęły się prace wykopkowe, których celem było przygotowanie gruntu pod budowę metra po prawej stronie Wisły. Na efekty decyzji podjętej 31 maja br. nie trzeba było długo czekać. Zatwierdzenie projektu budowy oraz zezwolenie na rozpoczęcie prac budowlanych stacji "C14 Stadion", szybko przyniosło oczekiwany rezultat. Jak wynika z "Dziennika budowy II linii odcinka centralnego", w czerwca na terenie budowy stacji "C14 Stadion" przy ul. Zamoyskiego na Pradze przeprowadzono: wykopy wstępne, inwentaryzację infrastruktury podziemnej oraz określono trajektorię murków prowadzących dla ścian szczelinowych. Pod koniec lipca prace budowlane były jeszcze bardziej zaawansowane – długość wykopu szerokoprzestrzennego szacowano na około 120 m. W tym samym czasie przygotowywano ponadto zaplecze budowy oraz węzła betoniarskiego.

Budowa pierwszej stacji metra po praskiej stronie Warszawy wzbudza dużo pozytywnych emocji, jednak przy budowie kolejnej stacji "C15 Dworzec Wileński", może już nie być tak optymistycznie. Mimo iż 3 dni po udzieleniu pozwolenia na budowę stacji "C14 Stadion", wydano również decyzję o pozwoleniu na budowę stacji "C15 Dworzec Wileński" (3 czerwca 2011 r.), to do dnia dzisiejszego nie widać tam żadnych poważniejszych prac budowlanych, których skutkiem byłoby szybkie oddanie kolejki podziemnej do użytkowania. Nerwowości całej sytuacji dodaje również fakt, iż zarządcy miasta planują przenieść Pomnik Braterstwa Broni – który to jest symbolem praskiej dzielnicy. Ponadto, jak wynika z "Dziennika budowy II linii odcinka centralnego", trwają negocjacje, których celem jest uzgodnienie czasowej organizacji ruchu na skrzyżowaniu Alei Solidarności z Targową – ZTM twierdzi, iż wkrótce mają być znane szczegóły. W godzinach szczytu korki tworzące się przed tym skrzyżowaniem, stwarzają bardzo niekomfortowe warunki jazdy dla podróżujących, a ewentualne zamknięcie ruchu na Placu Wileńskim, bądź ewentualnie którejś z jego części, dodatkowo spotęguje niekorzystny trend. Budowa pierwszej linii metra (od momentu wbicia pierwszego pala pod budowę) trwała 25 lat. Rozpoczęła się 15 kwietnia 1983 roku, a zakończyła się 25 października 2008 roku. Z informacji zamieszczonych na stronie internetowej warszawskiego metra wynika, że w trakcie postępowania procesu budowy kolejki podziemnej pierwszej linii metra, zapadła decyzja o zaniechaniu budowy dwóch stacji, znajdujących się na jej ścieżce, mianowicie: A12 "Pl. Konstytucji" oraz A16 "Muranów". Czas pokaże, czy podobne "zaniechania" nie pojawią się również podczas budowy drugiej linii metra. Poza ewentualnymi problemami finansowymi, budujący warszawskie metro mogą napotkać na problemy geologiczne. Z raportu "O oddziaływaniu II linii metra w Warszawie na odcinku od stacji Rondo Daszyńskiego do stacji Dworzec Wileński", sporządzonego przez Biuro Planowania Rozwoju Warszawy w 2007 r. wynika, że podczas budowy metra na wykonawców projektu czeka szereg niekorzystnych czynników natury zarówno geologicznej, jak i przestrzennej-krajobrazowej.

Z opracowanego raportu wynika, że obszar znajdujący się na terenach tarasów Wisły znajduje się w pasie sypkich, bardzo dobrze nawodnionych gruntów piaszczystych. W rezultacie budowanie w tamtych miejscach tuneli może okazać się bardzo czasochłonne i ryzykowne. Czas pokaże, jak długo warszawiacy będą musieli czekać na oddanie im do użytku drugiej linii metra. Oby tylko scenariusz nie przypominał tego z budowy I linii metra.


RD
5366